Vilkår for bruk av ProClinic

1. GENERELT

Ved å registrere deg på ProClinic-plattformen ("Tjenesten") aksepterer du som foretak eller som selvstendig næringsdrivende ("Kunde") disse generelle vilkårene for bruk av tjenesten. Som Kunde betegnes et foretak som ved registrering er identifisert ved hjelp av et organisasjonsnummer, eller dersom organisasjonsnummer ikke er oppgitt ved registrering, en personlig næringsdrivende.

Som representant for Kunden forsikrer du å ha fullmakt eller signeringsrett og dermed rett til å akseptere disse generelle vilkårene som bindende for Kunden.

Disse generelle vilkårene og eventuelt andre særskilte avtaler (samlet omtalt som "Avtalen") anvendes mellom Lokum AS (eier, utvikler og drift av ProClinic) (org.nr. 925536393), heretter kalt "ProClinic" eller "vi" og Kunden.

Kundens hovedbruker er i utgangspunktet den representanten for Kunden som er oppgitt som hovedbruker ved registrering. Hovedbrukeren kan gi tilgang også til andre brukere (heretter omtalt som "Brukere").

Som Bruker forplikter du deg til å akseptere vilkårene i denne Avtalen. Kundens plikt er å sørge for at Brukernes rettigheter er korrekt registrert i Tjenesten.

2. TJENESTENS INNHOLD

Tjenesten er en skybasert plattform for administrasjon av skjønnhetsklinikker, inkludert booking, kunderegister, produkthåndtering, kassefunksjon og rapportering.

Tjenesten omfatter:

  • Kalender og timebestillingssystem
  • Kunderegister og kundehistorikk
  • Produkthåndtering og lagerstyring
  • Kassefunksjon og betalingshåndtering
  • Rapportering og analyse
  • Andre funksjoner som til enhver tid er tilgjengelige i Tjenesten

ProClinic forbeholder seg retten til å videreutvikle og endre innhold og funksjoner i Tjenesten. Kunden og Brukerne er selv ansvarlige for at Tjenesten egner seg for deres spesifikke bruksbehov.

Utstyr, internettforbindelse og programvare som trengs for å kunne bruke Tjenesten er ikke inkludert. Kunde og Bruker er selv ansvarlige for å skaffe og vedlikeholde dette.

3. BETALINGSFORMIDLING

ProClinic kan tilby betalingsformidlingstjenester gjennom integrerte betalingsløsninger. For slike tjenester gjelder følgende:

ProClinic formidler betalinger fra kundens sluttbrukere til Kunden i henhold til Avtalens til enhver tid gjeldende praksis og prisliste. ProClinic kan kreve provisjon for betalingsformidling iht. gjeldende prismodell.

For betalingsformidling samarbeider ProClinic med eksterne betalingsleverandører. Kunden kan måtte godkjenne separate avtaler med disse. ProClinic er ikke ansvarlig for avtalebrudd eller serviceforstyrrelser forårsaket av eksterne betalingsleverandører.

Kunden forplikter seg til at priser oppgitt i Tjenesten er i samsvar med Kundens offentlig tilbudte priser. Feil prising kan utgjøre et vesentlig avtalebrudd.

ProClinic har rett til å kreditere ubetalte og forfalne månedsgebyrer før betalinger overføres til Kunden.

4. SERVICEAVBRUDD OG TEKNISK SUPPORT

ProClinic har rett til å avbryte tilgangen til Tjenesten på grunn av vedlikehold, mistanke om mislighold (f.eks. ubetalte regninger) eller trussel mot informasjonssikkerheten. ProClinic informerer om planlagte serviceavbrudd via e-post eller i Tjenesten.

ProClinic bestemmer over tilgangen til teknisk support og servicenivået. En til enhver tid gjeldende prismodell for teknisk support kan publiseres i Tjenesten. Dersom prismodell ikke er publisert, omfattes grunnleggende teknisk support av kundeservice.

5. SIKKERHETSKOPIERING

ProClinic har bygget opp Tjenesten med automatisk sikkerhetskopiering av data. Sikkerhetskopier kan tilbakeføres innenfor teknisk mulige rammer, men ProClinic gir ingen garanti for fullstendig gjenoppretting av data ved datatap.

6. IMMATERIELLE RETTIGHETER

Alle immaterielle rettigheter til Tjenesten tilhører ProClinic eller tredjeparts lisensgivere. Kunden og Brukerne har i Avtaleperioden en begrenset bruksrett til Tjenesten slik som avtalt i Avtalen.

Tjenestens funksjonalitet og innhold er konfidensiell informasjon. Kunden og Brukerne forplikter seg til ikke å bruke Tjenesten eller dens informasjon til konkurrerende formål eller andre uberettigede formål. Det er forbudt å ta eller publisere skjermbilder, utskrifter eller annet materiale fra Tjenesten med hensikt å utvikle konkurrerende tjenester.

Kunden har som databehandlingsansvarlig fulle rettigheter til sitt eget kunderegister i Tjenesten, mens ProClinic opptrer som databehandler. ProClinic har rett til å bruke anonymiserte data fra Tjenesten til å utvikle forretningsvirksomheten, analysetjenester og markedsføring. Anonymiserte data kan deles med tredjeparter.

ProClinic har rett til å bruke alle data fra Tjenesten (bortsett fra personopplysninger i kundenes kunderegister) for å tilby Tjenesten, rette feil, videreutvikle tjenesten og oppfylle forpliktelser beskrevet i Avtalen.

ProClinic sine rettigheter gjelder også etter Avtalens opphør.

7. BESTEMMELSER FOR BRUK AV TJENESTEN

Kunden er ansvarlig for at Brukerne handler i samsvar med følgende:

  • Brukeren forplikter seg til å holde sine personopplysninger og kontaktopplysninger oppdaterte
  • Brukeren forplikter seg til å oppbevare sitt passord sikkert og ikke oppgi det til andre
  • Brukeren er ansvarlig for at opplysninger som oppgis ikke bryter mot tredjeparts rettigheter
  • Brukeren forplikter seg til kun å lagre personopplysninger som er nødvendige og lovlige
  • Brukeren forplikter seg til ikke å bruke Tjenesten til fornærmende, upassende eller lovstridige formål
  • Brukeren forplikter seg til ikke å kopiere eller selge materiale eller informasjon fra Tjenesten
  • Brukeren forplikter seg til å følge loven, inkludert personvernlovgivning og markedsføringsbestemmelser

Kunden og Brukerne er ansvarlige for å følge loven, inkludert personvernlovgivning og markedsføringsbestemmelser. ProClinic har rett til å fjerne brukerens data eller stenge tilgang ved mistanke om brudd på disse vilkårene eller ved krav fra myndigheter.

Dersom tredjepart stiller krav til ProClinic som følge av Kundens eller Brukerens ulovlige handlinger, skal Kunden holde ProClinic skadesløs for utgifter og tap.

8. TJENESTELEVERANDØRENS ANSVAR

ProClinic etterstreber feilfri funksjonalitet men kan ikke gi garantier for feilfrihet eller kontinuerlig tilgjengelighet. ProClinic påtar seg ikke ansvar for feil, funksjonssvikt eller direkte/indirekte skader, med mindre ProClinic har påført skaden ved grov uaktsomhet eller forsett.

Ved mistanke om feil skal Kunden omgående melde fra til ProClinics kundeservice. ProClinic prøver å identifisere og rette feil innen rimelig tid.

Servicetiltak, utvikling og andre forstyrrelser kan medføre midlertidig utilgjengelighet. ProClinic forsøker å varsle om slike forstyrrelser.

ProClinic er ikke ansvarlig for tap av data, men oppfyller kravene i personvernforordningen og norsk lovgivning for informasjonssikkerhet.

ProClinic er ikke ansvarlig for ansvarsforhold eller forpliktelser mellom Kunden og Kundens sluttbrukere.

9. PERSONVERN OG DATABEHANDLING

Kunden er databehandlingsansvarlig for personopplysninger lagret i Tjenesten. ProClinic er databehandler og behandler personopplysninger på vegne av Kunden i henhold til gjeldende personvernlovgivning.

En separat databehandleravtale inngås mellom ProClinic og Kunden som beskriver rettigheter og plikter nærmere. Denne avtalen er tilgjengelig i Tjenesten.

Kunden er ansvarlig for:

  • At kun nødvendige og lovlige personopplysninger lagres
  • At sluttbrukere informeres om personvernrutiner
  • At sluttbrukeres rettigheter ivaretas
  • At personopplysninger behandles i henhold til personvernlovgivningen

10. REFERANSERETT

ProClinic har rett til å bruke Kundens navn og logo som referanse i markedsføring, med mindre Kunden eksplisitt forbyr dette skriftlig.

11. AVTALENS VARIGHET

Denne Avtalen gjelder til ProClinic eller Kunden sier den opp. Kunden kan når som helst si opp Avtalen skriftlig. Kunden har ingen oppsigelsestid, men allerede innbetalte avgifter refunderes ikke og ubetalte gebyrer innkreves som normalt.

ProClinic har tre (3) måneders oppsigelsestid. Forhåndsbetalt avgift for periode etter opphør refunderes.

Begge parter kan oppløse Avtalen med umiddelbar virkning dersom:

  • Den ene parten bryter Avtalen vesentlig
  • Den ene parten er i konkurs, likvidasjon eller på annen måte insolvent

Kundens data (kunderegister) er Kundens eiendom. Det er Kundens ansvar å be om kopi av data før Avtalen opphører.

12. ENDRINGER I VILKÅR

ProClinic kan endre disse vilkårene ved å varsle tretti (30) dager før endringen trer i kraft. Ved fortsatt bruk av Tjenesten aksepterer Kunden de nye vilkårene.

Kunden kan si opp Avtalen med skriftlig melding før endringen trer i kraft og får da refundert forhåndsbetalt avgift for perioden etter endringen.

13. UNDERLEVERANDØRER

ProClinic kan bruke underleverandører for å levere Tjenesten. ProClinic er ansvarlig for underleverandørers arbeid som for eget arbeid.

14. OVERFØRING AV AVTALEN

Kunden kan ikke overføre Avtalen til tredjepart uten ProClinics skriftlige samtykke.

ProClinic har rett til å overføre Avtalen uten Kundens samtykke ved virksomhetsoverdragelse, fusjon, oppkjøp eller lignende.

15. TOLKING AV AVTALEN

Dersom et punkt i disse vilkårene skulle bli funnet ugyldig, gjelder Avtalens øvrige punkter. Partene forplikter seg til å endre det ugyldige punktet slik at intensjonen oppnås.

16. TVISTELØSNING

Ved tvister og uenigheter anvendes norsk lov. Tvister søkes først løst ved megling. Dersom enighet ikke oppnås, løses tvister ved Oslo tingrett.

DATABEHANDLERAVTALE

1. GENERELT

Denne databehandleravtalen regulerer behandling av personopplysninger i forbindelse med bruk av ProClinic.

ProClinic opptrer som databehandler for personopplysninger som Kunden lagrer i Tjenesten. Kunden er databehandlingsansvarlig.

2. AVTALENS PARTER

Parter i denne avtalen er:

  • ProClinic (Lokum AS) som databehandler
  • Kunden som databehandlingsansvarlig

ProClinic behandler personopplysninger på vegne av Kunden for å levere og videreutvikle Tjenesten. Kunden bestemmer hvilke personopplysninger som lagres og er ansvarlig for at kun lovlige og nødvendige opplysninger lagres.

3. INSTRUKSER

ProClinic følger instrukser fra Kunden i den grad instruksene er lovlige og i samsvar med avtalen. ProClinic har rett til å avslå instrukser som strider mot lovkrav eller er urimelige.

5. KUNDENS FORPLIKTELSER

Kunden forplikter seg til:

  • Å behandle personopplysninger i henhold til personvernlovgivningen
  • Å gi ProClinic nødvendige instrukser for behandling
  • Å ivareta sine forpliktelser som databehandlingsansvarlig
  • Å kunne etterkomme sluttbrukeres rettigheter

6. PROCLINICS FORPLIKTELSER

ProClinic forplikter seg til:

  • Å behandle personopplysninger kun i henhold til avtale og instrukser
  • Å implementere hensiktsmessige tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak
  • Å varsle om sikkerhetsbrudd uten ugrunnet opphold
  • Å bistå Kunden med å oppfylle lovkrav

7. INFORMASJONSSIKKERHET

ProClinic benytter anerkjente sikkerhetsløsninger og -rutiner som oppfyller kravene i personvernlovgivningen. ProClinic utvikler fortløpende sine sikkerhetstiltak.

8. KONFIDENSIALITET

ProClinic sørger for at ansatte som behandler personopplysninger er bundet av taushetsplikt.

9. MELDING OM SIKKERHETSBRUDD

Ved sikkerhetsbrudd som berører personopplysninger skal ProClinic uten ugrunnet opphold varsle Kunden. ProClinic vil også varsle myndigheter dersom lovgivningen krever det.

10. RETUR ELLER SLETTING AV DATA

Ved opphør av avtalen eller på forespørsel fra Kunden, vil ProClinic enten slette eller returnere alle personopplysninger til Kunden. Kunden må be om kopi av data før avtalen opphører.

11. OVERFØRING AV PERSONOPPLYSNINGER

ProClinic kan overføre personopplysninger til tredjeparter og til land utenfor EU/EØS når dette er nødvendig for å levere Tjenesten, og når overføringen skjer i samsvar med personvernforordningen.

12. UNDERLEVERANDØRER

ProClinic kan benytte underleverandører for behandling av personopplysninger. ProClinic sikrer at underleverandører oppfyller kravene til sikkerhet og konfidensialitet.

ProClinic varsler om vesentlige endringer i underleverandører. Kunden har rett til å motsette seg endringer med begrunnet årsak innen fem (5) dager.

13. VARIGHET

Denne databehandleravtalen gjelder så lenge hovedavtalen gjelder og opphører automatisk når hovedavtalen opphører.

14. ENDRINGER

ProClinic kan endre databehandleravtalen ved å varsle Kunden. Endringer trer i kraft som beskrevet i varselet, med mindre Kunden sier opp avtalen.